We zijn verhuisd naar onze nieuwe studio aan Cypergrasweg 3B te Almere. Kom langs!

‘Met je telefoon lukt je dit nooit’

Tunturi New Fitness is al meer dan 95 jaar leverancier van fitnessapparatuur en -accessoires. Een groot deel van het assortiment verkoopt het bedrijf online, via kanalen als bol.com, Coolblue en Amazon. Er zijn regelmatig nieuwe productfoto’s nodig, en daarvoor werkt Tunturi al lange tijd samen met Feenstra Fotografie. Maar waarom kiest Tunturi eigenlijk voor een professionele fotograaf? We vroegen het marketing & content manager Patrick Leeflang.

‘Tunturi is van oorsprong een Fins fitnessbedrijf,’ vertelt Patrick. ‘Het is in 1922 opgericht door twee broers die fietsen produceerden. In 1969 stapten zij over op de productie van hometrainers. In datzelfde jaar vonden zij de allereerste ergometer uit, een fiets waarin je een bepaald wattage kunt trappen. Dit allereerste model, de Tunturi W1, wordt voor revalidatiedoeleinden nog steeds gebruikt en bestaat in 2019 precies vijftig jaar. Er zijn meer dan een miljoen modellen van verkocht. Daarmee is het verreweg de bestverkochte trainer die ooit op de markt is gebracht. Het was, zeker voor die tijd, een zeer revolutionair product. De techniek in dit model is later ook door concurrenten gebruikt om hun trainers van ergometers te voorzien.

Basis

De Tunturi W1 stond dus aan de basis van het bedrijf. Patrick: ‘Al onze andere fitnessapparaten, denk aan cardioapparaten, hometrainers, loopbanden en crosstrainers, zijn hieruit voortgekomen. Later zijn we ook krachtproducten gaan ontwikkelen en accessoires, van fitnessmat tot dumbbells en van springtouwen tot bokshandschoenen.’ In Nederland, België en Luxemburg levert Tunturi haar producten rechtstreeks aan fitnesspeciaalzaken en onlinekanalen als bol.com en Coolblue. Patrick: ‘Buiten de Benelux werken we vooral samen met distributeurs, maar verkopen we onze producten ook rechtstreeks aan grote webwinkels als Amazon.’

Inzoomen

Vooral voor de online kanalen zijn goede productfoto’s essentieel, stelt Patrick. ‘Tegenwoordig oriënteert de consument zich eerst uitgebreid op internet. Daar wil hij alles zien van een product. Hij wil kunnen inzoomen op de kleinste details, zoals de trapper of de bidonhouder. En dat vraagt om professionele foto’s die voldoende groot zijn en superscherp.’ Voor het fotograferen van de fitnessapparatuur schakelt Tunturi daarom een professionele fotograaf in. ‘We werken al jarenlang samen met Maarten Feenstra,’ zegt Patrick. ‘De foto’s van onze accessoires maken we overigens wel zelf, daar is een wat lagere resolutie geen probleem. Maar van die grote apparaten heb je gewoon echt professionele foto’s nodig die in een studio zijn gemaakt. Met je eigen camera of telefoon krijg je dat nooit voor elkaar.’

Eigen studio

Bijzonder is dat Tunturi sinds twee jaar beschikt over een eigen inpandige fotostudio. ‘Onze apparaten zijn nogal groot, lomp en zwaar. Die neem je niet even mee in een tasje,’ grapt Patrick. ‘Dus toen we een ruimte over hadden, hebben we daar een fotostudio gerealiseerd.’ Een paar keer per jaar presenteert Tunturi haar nieuwe producten. ‘We proberen de shoots zoveel mogelijk te clusteren, zodat Maarten een paar dagen achter elkaar een heleboel trainers in beeld kan brengen. Voor het fotograferen van onze cardio- en krachtproducten maken we regelmatig gebruik van modellen. Een heel andere tak van de fotografie, maar ook dat laten we volledig aan Maarten over.’Consistent

De voornaamste reden om een professionele fotograaf in te schakelen is voor Patrick dus de kwaliteit. ‘Daarom werken we ook al zo lang samen met Maarten. Bovendien is de consistentie altijd op orde, alle producten hebben op de foto’s dezelfde kleur. Dat soort dingen zijn voor ons erg belangrijk. Daarnaast is Maarten heel flexibel. In goed overleg is vrijwel alles mogelijk en het is nog nooit gebeurd dat hij iets niet kon of niet wilde doen. Inmiddels weten we precies wat we aan elkaar hebben. Ik hoef hem eigenlijk niet meer te instrueren, hij weet zelf al wat we van hem verwachten. Dat werkt heel fijn. In de loop der tijd hebben we een soort routine ontwikkeld, waardoor we nu een stuk sneller kunnen werken dan in het begin.’ Lachend besluit hij: ‘Maar uiteraard is er tussendoor nog genoeg ruimte voor een kop koffie of een gezellig praatje!’

Meer over Tunturi New Fitness: www.tunturi.com

–  Patrick Leeflang
Marketing & content manager bij Tunturi