Pieter van der Horst is samen met zijn vrouw eigenaar van Thermen La Mer, een luxueuze ‘Day Spa’ aan de rand van Almere Haven. Hoe zetten zij fotografie in om hun klanten te bereiken? En waarom kiezen ze voor eigen beeldmateriaal in plaats van stockfoto’s? Vorig jaar had Thermen La Mer een bijzonder jubileum te vieren: het saunacomplex bestond twintig jaar. Pieter van der Horst en zijn echtgenote werken er al vanaf de beginfase en vier jaar geleden namen ze het bedrijf over. ‘Thermen La Mer is een middelgrote sauna met een kleinschalig karakter,’ zegt Pieter. ‘We onderscheiden ons van de grotere sauna’s door onze hoge kwaliteit van dienstverlening. De gast staat bij ons voorop. Wie bij ons komt, wordt de hele dag in de watten gelegd. Zo kom je helemaal tot rust.’

Regelmatig nieuwe foto’s

Voor de verschillende communicatie-uitingen, waaronder folders, de website en social media, laat Thermen La Mer regelmatig nieuwe foto’s maken. ‘We werken al jaren samen met Maarten Feenstra,’ vertelt Pieter. ‘We zagen hem een keer rondlopen op het Havenfestival en kwamen zijn naam geregeld tegen in uitingen van Almere City Marketing. Toen hebben we hem gebeld om eens kennis te maken. Sindsdien is Maarten onze vaste huisfotograaf.’

Stockfotowebsites staan vol met voordelig geprijsde wellnessbeelden. Waarom kiezen jullie er dan toch voor om eigen beeldmateriaal te laten schieten?
‘De sfeer in onze sauna is uniek en die willen we dan ook graag tonen. Wij zijn trots op wat we te bieden hebben. Wat onze gasten te zien krijgen in een folder of op de website, moet aansluiten bij de werkelijkheid. Daarbij gaat het vooral om kleine nuances. Dat krijg je alleen met eigen foto’s voor elkaar. Met stockfoto’s lukt dat niet.’

Jullie laten regelmatig nieuwe foto’s maken. Wanneer is het weer tijd voor een nieuwe fotoshoot?

‘We proberen elk jaar te innoveren en we willen uiteraard alleen actueel beeldmateriaal gebruiken. Wanneer we bijvoorbeeld de lambrisering in een sauna hebben verwijderd en de muren hebben laten stuken, dan is dat hét moment om nieuwe foto’s te laten maken. Maar het kan ook zijn dat we een nieuw saunaritueel of nieuwe opgieting aanbieden. Dan willen we dat ook graag laten vastleggen.’

Hoe ziet zo’n fotosessie eruit?

‘We beginnen altijd heel vroeg in de ochtend, nog voordat de gasten er zijn. Gelukkig is Maarten altijd heel flexibel, hij vindt het geen probleem om al zo vroeg te beginnen. Als we foto’s buiten op het saunaplein gaan maken, dan kan dat eventueel wel als er gasten zijn. Dan schermen we tijdelijk een gedeelte af.’

Maken jullie gebruik van modellen?

‘Ja, Maarten maakt altijd een voorselectie en op basis daarvan maken wij de uiteindelijke keuze. We letten er daarbij vooral op dat de modellen er als gewone mensen uitzien, want we willen een reëel beeld neerzetten. Als we alleen maar strakke mannen met wasbordjes zouden fotograferen, dan zou dat alleen maar averechts werken. Onze gasten vormen een gemêleerd gezelschap en ze moeten zich in onze foto’s kunnen herkennen.’

Aan welke eisen moeten jullie foto’s verder nog voldoen?

‘We proberen de werkelijkheid zoveel mogelijk te benaderen. De foto’s moeten dan ook vooral rust uitstralen. Ook de gerechten in ons restaurant willen we graag op een mooie manier tonen en daarbij is vooral kleur heel belangrijk. Daarnaast moeten de foto’s die we  op de website gebruiken, een bepaalde verhouding of afmeting hebben. Als fotograaf moet je daar tijdens het fotograferen natuurlijk al rekening mee houden. Gelukkig kunnen we dat allemaal met een gerust hart aan Maarten overlaten!’

Benieuwd naar de nieuwste beelden van Thermen La Mer? Je vindt ze op www.thermenlamer.nl.

– Pieter van der Horst,
eigenaar Thermen La Mer