Waarom zou je eigenlijk een foto meesturen?

Tsja, je kunt natuurlijk gewoon snel even een berichtje tikken en dat naar de redactie van de krant versturen. Maar een foto verhoogt écht de kans dat je persbericht geplaatst wordt. De mailboxen van redacties stromen dagelijks vol met honderden persberichten. Het is dus zaak om op te vallen. Dat doe je met een pakkende foto. De redactiemedewerker die jouw mail opent, moet vaak in een paar minuten beslissen of jouw bericht voldoende interessant is voor de lezers van zijn medium. Een goede persfoto kan daarbij helpen.

10 tips voor een goede persfoto

Maar wat is nu eigenlijk een goede persfoto? Waar moet je op letten als je een foto meestuurt met je persbericht? Als je rekening houdt met de volgende 10 tips, kun je ervan uitgaan dat je de volgende keer een goede persfoto verstuurt!

1. De foto moet van goede kwaliteit zijn

Dat klinkt natuurlijk als een open deur, maar toch komen er op redacties regelmatig onscherpe foto’s binnen of foto’s met een te lage resolutie. Neem dus even de tijd voor het maken van een kwalitatief goede foto. Voor drukwerk is een resolutie nodig van minimaal 300 dpi. Als vuistregel kun je hanteren dat je foto minimaal 1 MB moet zijn. Je kunt dit controleren door de eigenschappen van het bestand te raadplegen. Zoek het bestand op, klik met je rechtermuisknop op het bestand, klik op ‘Eigenschappen’ en dan op het tabblad details. Hier vind je alle specificaties, zoals afmeting en resolutie.

Let er verder op dat de foto scherp is en vermijd logo’s of ander artwork in de foto.

2. Zorg dat de foto rechtenvrij is

Gebruik altijd eigen foto’s, pluk geen beeldmateriaal van internet en stuur ook geen stockfoto’s mee. Vermeld altijd de naam van de fotograaf, zodat de redactie dit kan meenemen in de publicatie.

3. Zorg voor originaliteit

Met een originele foto val je op. Een nieuwsfoto moet de aandacht van de lezer trekken. Tegenwoordig gaat het allemaal om snelheid, dus zorg dat je er op het juiste moment bij bent!

4. Actie!

Vermijd foto’s van de directeur achter zijn bureau, je bedrijfspand of een statische ‘teamfoto’. Die zijn saai…! Laat je foto een verhaal vertellen. Met een actiefoto trek je de lezer je foto in. Grote kans dat hij of zij het artikel dan ook gaat lezen. En dus dat de redactie jouw foto zal plaatsen!

5. Positieve uitstraling

Fotografeer mensen met een positieve uitstraling. Laat ze in de camera kijken, want ook daarmee kun je de lezer het artikel in trekken.

6. Zorg voor een goede set foto’s

Probeer ervoor te zorgen dat je altijd beschikt over een goede set foto’s van je frontmensen. Die kun je dan gebruiken zodra dat nodig is.

7. Geen logo’s, posters of flyers

Logo’s en leaflets zijn geen afbeeldingen die je meestuurt met je persbericht. Deze zijn vaak te commercieel en worden daarom toch niet geplaatst.

8. Maak een selectie

Heb je meerdere passende foto’s? Stuur geen hele fotocollectie op, maar maak een selectie van hooguit 3 exemplaren. Kies gewoon de mooiste en origineelste foto’s uit. Probeer, als je ze hebt, zowel een liggende als een staande foto mee te sturen. De vormgever kan dan de foto kiezen die het beste bij de opmaak van het artikel past.

9. Zorg voor duidelijke bestandsnamen

De standaardnaam die je camera aan je foto geeft (bijv. DSC1009) kun je het beste veranderen in een herkenbare beschrijving. Geef de foto bijvoorbeeld dezelfde naam als de kop van je persbericht en vermeld ook hier de naam van de fotograaf.

10. Stuur de foto mee als aparte bijlage

De foto’s plak je dus niet in het Word-document waarin je je persbericht hebt geschreven, maar voeg je bij als losse bestanden. Wanneer je ze plakt in een Word-bestand, moet de redacteur veel meer moeite doen om de foto’s op te slaan. Let er bij het versturen op dat je mailprogramma de foto’s niet alsnog verkleint.

BONUSTIP:

Wil je zeker zijn van een goede persfoto? Schakel dan een professionele fotograaf in. Hij of zij kent de kneepjes van het vak en weet precies waar je rekening mee moet houden. Tussen twee haakjes, ik ken er nog wel eentje… 😉